לוגו מגזין הפיננסי
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תיק השקעות מנצח, איך לבנות וממה להזהר

השקעות בבורסה
(קרדיט: freepik)

אז בכתבה הבאה על ניהול תיק השקעות נדבר בין היתר על:

איך לבנות תיק השקעות מנצח?

משפט שאני שומע באופן קבוע בורסה היא כמו קזינו אי אפשר להרוויח או אין לי כסף להשקיע ,אני לא מבין בשוק ההון וכו, אז קודם כל עליי להבהיר שהמשפטים האלו ממש לא נכונים מי שיודע וחוקר את השוק כמו שצריך יכול ועושה המון כסף.

בכתבה זאת אני אנסה לעשות סדר ולנפץ את המיתוסים האלו על שוק ההון והשקעות בשוק באופן כללי.

אז מזה בכלל שוק ההון?

שוק ההון מפגיש בין חברות או מדינות הזקוקות לכסף, לציבור המעוניינים להשקיע את הונם כדי לייצר ערך כלכלי כלומר תיווך בין אלה שרוצים כסף לבין אלה שרוצים תשואה על הכסף שלהם.

וול סטריט תיק השקעות
וול סטריט (freepik)

ממה שוק ההון מורכב?

שוק ההון כולל מערכות מורכבות של בנקים ,ברוקרים ומוסדות פיננסיים אחרים . כל הגופים קשורים בינהם באמצעות מערכת תקשורת ממוחשבת הנקראת בורסה .

מחוץ לבורסה מתנהל שוק נפרד שמושפע מהבורסה אך מתנהל בנפרד שוק ה OTC לא שכיר.

מושגי יסוד בשוק ההון

מדד

שיטה לחישוב עליות וירידות של מספר מרכיבים יחד

בבורסה זה משקף את רמת המחירים הממוצעת של מניות נבחרות .

דוגמה למדדים בארץ ובעולם מדד תל אביב 35 , מדד תא 125, מדד תל אביב צמיחה וכו..

מניה

נייר ערך המאפשר לחברה המנפיקה לגייס הון מציבור המשקיעים בבורסה המשקיעים הופכים לשותפים בחברה .

וכמובן נהנים מעליית הערך .

אג”ח

מכשיר שנועד לגייס כסף מהציבור באמצעות הלוואה מהחברות בתנאים זמינים וספציפיים .

מק”מ (מלווה קצר מועד)

מק”מ הוא סוג של איגרת חוב ממשלתית. בנק ישראל מנפיק אותו לציבור עבור הממשלה. מדי חודש מונפק מק”מ חדש, שמשך החיים שלו הוא שנה. למק”מ אין ריבית או הצמדה, והוא נמכר בהנחה (ניכיון) על מחירו הנקוב. כאשר בעלי המק”מ מוכרים אותו, הם מקבלים שקל אחד עבור כל איגרת, והרווח שלהם הוא הפער בין השקל לבין המחיר שבו קנו את המק”מ.

קרנות נאמנות

מאפשר השקעה במגוון ניירות ערך בהתאם למדיניות הנקבעת מראש . יש קרוב  ל1300 קרנות נאמנות מדיניות השקעה שונה ממניות .

קרנות מחקות

קרן נאמנות מחקה ענף ספציפי ומשתדלת לעקוב ולהשיג את תשואת המדד (לא מחוייבת )

קרנות סל

מכשיר פיננסי שנועד לעקוב באופן פסיבי אחר מדדים של מניות ,אג”ח וסחורות . הקרן משקיעה את הכספים על פי הצמדה למדד פיננסי כלשהו קבוע מראש ,ללא שיקול דעת של הנהלת הקרן ,הקרן סחירה ומנהלי הקרן מספקים נזילות.

תיק השקעות
בניית תיק השקעות בבורסה (freepik)

איזה שיקולים צריך לקחת בבניית תיק השקעות?

שאנחנו מדברים בעצם על שיקולים בהקצאת נכסים ובבניית התיק שלכם, יש לנו פה רק שני קטגוריות האחת , אלו דברים שקשורים אליכם , הם לגמרי נגזרות שלכם ההתנהגות שלכם , האופן שבו אתם מכירים את עצמכם כמשקיעים אולי בעצם אופק ההשקעה שאתם מכוונים אליו, ובכלל מה המטרות שלכם או האילוצים שקימיים בחיים שלכם .

הקטגוריה השנייה היא דברים שהם חיצוניים לגמרי אליכים, הם לא קשורים אליכם הם קשורים בעצם להיבטים של כלכלה להיבטי מקרו.

ואלו דברים שיכולים להיות קשורים לחוזק של המטבע ,למפולות אולי שיכולות לקרות בבורסה ,או לתקופות של גאות אז בואו ונפרט חלק מהשיקולים הללו .

שיקול ראשון בבניית תיק השקעות:

אסטרטגיה- איפה אתם למעשה ממקמים את עצמכם בכל הסיפור הזה שאנחנו תיארנו עד עכשיו . האם אתם משקיעים אקטיבים פסיביים האם אופק ההשקעה שלכם הוא ארוך או קצר, האם יש לכם אילוצים או גידורים מסויימים שאתם צריכים לחפות על עצמכם או על תיק הנכסים שלכם.

בואו נחשוב על כמה דוגמאות האם אתם מכוונים לשלוש שנים קדימה. האם היעד שאליו אתם חוסכים הוא בכלל פנסיה? או סוג של איזה שהוא יעד שהוא כמו בר מצווה לילד או איזשהו טיול מעניין . זה מאוד מאוד קשור ומאוד שווה לבוא ולחקור כל פעם איפה אתם מתיישבים עם השיקול האסטרטגי עבור ההשקעה שלכם.

השיקול השני תשואה מול סיכון בבניית תיק השקעות:

בדרך כלל אנחנו מדברים על יחס ישר בין שני הדברים האלו. ככל שהסיכון שתיקחו גדול יותר , יש פה איזשהו עניין של פוטנציאל לתשואה מאוד גדולה.

כמובן זה אף פעם לא בטוח בגלל זה זה נקרא סיכון. ולהיפך, כשאתם הולכים על בטוח , בסופו של דבר אתם תקבלו איזושהיא תשואה. היא לא תיהיה תשואה פנומנלית ולכן זה משהו שהוא נמצא באותו יחס, פחות סיכון ,פחות תשואה , יותר סיכון פוטנציאל ליותר תשואה .

מניית טסלה
אחת המניות הכי חמות בשוק – טסלה (תמונה: freepik)

דברים חשובים שכדאי לדעת לגבי עמלות בתיק השקעות

בסופו של דבר מה שחשוב זה כמה נשאר לך רווח בכיס מאותה עמלה.

כשאנחנו מדברים על עמלות יכולים להיות סוגים שונים ומשונים של עמלות ,דמי הפצה, דמי משמרת , דמי ניהול . ואם אתם הולכים בכלל לניהול אקטיבי , אז אתם ממש משלמים לאיזה ברוקר דמי ניהול אקטיביים . בסוף בסוף השיקול שלכם ספציפית הוא לבוא ולהסתכל , הייתה תשואה X מתוך זה אני מקצץ את העמלות שאני שילמתי .

אם זה אחוז עבור אותו ברוקר או דמי ניהול וכל מיני עמלות שמקצצות מהרווח . בסוף אני צריך להסתכל על המספר שנשאר לי ולהגיד האם זה טוב לי או האם זה רע לי ,האם זה בכלל המקום שאליו אני רציתי להגיע.

שיקול נוסף הוא שיקל מס

באותו רגע שמכרתי מנייה ברווח אני מתחלק עם הכסף הזה עם המדינה ובאותו שלב מנוכה מס של המדינה מהכסף שאני הרווחתי לכאורה. בסוף לדבר הזה קוראים מס רווחי הון . כלומר תלוי במכשיר הפיננסי שבו השתמשנו . פרט לאיגרות חוב כמעט בכל המכשירים הפיננסיים לא משנה איזה רווח עשיתם תורידו ממנו 25 אחוז מס על רווחי הון .יש נקודת אור קטנה

אם בשנה היו לכם הפסדים מסויימים ניתן לגלגל אותם לשנה שאחרי ולמעשה להתקזז עליהים . אתם תראו את הדבר הזה בחשבון שלכם בתור דבר שנקרא מגן מס . קחו בחשבון שמגן המס בעצם צובר את אותה  זכאות להתקזז על מס עתידי, אבל זה לא מגיע אוטומטי אתם תצטרכו למלא קצת טפסים ובעצם להתקזז מול מס הכנסה על הדבר הספציפי הזה.

לסיכום חשוב שלפני שאתם יוצאים להשקעה ובונים תיק קודם כל תלמדו את מושגי ביסוד בהשקעות ולאחר מכן לעשות חישובים ולהיות בבקרה על דמי ניהול עמלות וכו.. על מנת שבסוף תיהיו באמת רווחיים ידע זה כוח ככל שתלמדו יותר כך תוכלו ליישם ולהגיע לתשואות גבוהות במיוחד .

אין באמור כדי להוות תחליף לייעוץ השקעות בידי יועץ השקעות בעל רישיון עפ”י דין המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. החברה מחזיקה ו/או עשויה להחזיק ו/או למכור במסגרת פעילותה השוטפת, ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים של החברה הנסקרת, והיא עשויה לקיים קשרים עסקיים נרחבים ומגוונים עם החברה הנסקרת, למועד מסמך זה ו/או במועדים אחרים, הכל כמפורט לעיל ובין היתר משום כך ולאור האמור לעיל עשוי להיות לחברה ו/או נושאי המשרה שלה ו/או מנהליה ו/או עובדיה ו/או מי מטעמה עניין אישי בנכסים ו/או בחברות ו/או בניירות הערך המוזכרים בכתבה. אין בתשואות העבר כדי להבטיח תשואות דומות בעתיד.

אהבתם את הכתבה? שתפו

כתבות אחרונות

בינה מלאכותית ו-AI

חדשות רכב

מודעה