לוגו מגזין הפיננסי
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שוק דובי: מהי משמעותו של מונח זה מעולמות שוק ההון וההשקעות? המדריך

תגיות
שוק דובי: מהי משמעותו של מונח זה מעולמות שוק ההון וההשקעות? המדריך

אז מה זה שוק דובי? שוק דובי משמעותו תקופה ארוכה בה נרשמות ירידות בשוק ההון, כמה ירידות? ירידה חדה של לפחות 20% בשוק ההון בתוך תקופה של כמה חודשים, אשר מאותתות למשקיעים רבים ובתי השקעות להתרחק ממניות מסוימות / שוק מסוים, בואו נלמד עוד על שוק דובי!

דומה לכדור שלג, היות ומהרגע שמסתמן שהשוק עומד לרדת, בעלי מניות נעשים לחוצים ופסימיים, בניסיון למנוע מעצמם את ההפסד נצפית מכירה פתאומית של ניירות ערך הגורמת לירידת ערך נוספת ולהגברת המשבר בשוק ההון. בתחילת תקופה זו רואים לרוב עליית שערים קצרה,  העלולה להטעות את הסוחרים ולהכניסם למצב המכונה ״מלכודת דובים״ או Bear Trap אשר נוצר ממכירות בזק במחירים נמוכים ועקב כך ישנה עלייה קטנה במחירים, המון סוחרים נופלים בכך בפח מכיוון שחושבים שזהו זמן טוב לקנות בשוק הנמצא בתקופה של ירידות, הם רוכשים מניות בזול ולפתע צופים בעוד ירידות חדות במחיר המניות.

השוק הדובי האחרון היה במגפת הקורונה. בה נרשמה ירידה משמעותית של כ34% במדדי הבורסה בחודשיים בלבד! (פברואר-מרץ 2020.)

בתקופת הקורונה השוק הדובי נמשך תקופה יחסית קצרה אך קיצונית. זאת מכיוון שהיה גורם ברור להצביע עליו, וכן התאחדות בסיסית של השוק כדי להתגבר עליו ולהצמיח את הכלכלה מחדש, כמוכן כלכלת הדיגיטל זכתה לפריחה מואצת ונראה שהיה ביכולתה לייצב את השוק. השוק הדובי הארוך ביותר בהסטוריה, דרך אגב, התרחש בחמשת השנים שלאחר מלחמת העולם השנייה.

שוק דובי
(קרדיט: @storyset, Freepik)

מקור הפתגם ״שוק דובי״

ע״פ הגרסאות העיקריות אלו הם המקורות העיקריים לביטוי ״שוק דובי״:

גרסא ראשונה אומרת כי מקור השם בא מפתגם ישן ״אל תמכור את עור הדוב לפני שתצוד אותו״ שמשמעותו לא להתעסק במכירה של מוצר שעדיין אינה בידיך. הפתגם מתייחס לאותם סוחרים הנבהלים מירידות השוק וממהרים למכור את המניות שלהם.

גרסא אחרת אומרת כי מקור השם נגזר מהתנהגותו של הדוב, כאשר הוא צד את הטרף שלו- נתינת מכות מהירות ומדויקות כאשר כפות ידיו וגופו מופנה כלפי מטה. התנהגות זו מתארת בצורה מדויקת את מצב השוק כאשר הסוחרים ממהרים למכור את מניותיהם בעקבות הירידה- צניחה  חדה ומהירה כלפי מטה.

מה הם הגורמים לתופעת השוק הדובי?

הסיבות לתופעות הן רבות ומשתנות ממקרה למקרה: סיבות עיקריות וקלאסיות הן משבר כלכלי, כלכלה חלשה, או גורמים מאטי כלכלה כדוגמת מגיפות, מלחמות, בועות שוק שמתפוצצות, וכו׳.

יהיה אשר יהיה התנאי שגרם להבשיל, מרגע שהאווירה בשוק נעשית מודעת לתקופה המגיעה, נוצא מעין כדור שלג, כל משקיע מנסה להציל את עצמו ובכל תורם לשקיעה של כלל השוק ואווירת הבהלה נמשכת. תזכרו תמיד, עסקים עושים בראש קר ורגוע, האינסטינקטים של הדוב מעולים בטבע, ונוראיים בשוק ההון.

למידע ועדכונים נוספים מהעולם הפיננסי בקרו אותנו ברשתות החברתיות 🙂 

INSTAGRAM

FACEBOOK

תגיות

אהבתם את הכתבה? שתפו

כתבות אחרונות

בינה מלאכותית ו-AI

חדשות רכב

מודעה