לוגו מגזין הפיננסי
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מסחר עצמאי בבורסה – מושגי יסוד ושלבי מסחר

תגיות
מסחר עצמאי בבורסה
(קרדיט: freepik)

תוכן עניינים למסחר עצמאי בבורסה:

מונחים למסחר עצמאי בבורסה

אג”ח (אגרת חוב)

מאפשרת לחברות ולממשלה לגייס כסף מהציבור, בתהליך דומה לזה שבו אנו נוטלים  הלוואה מהבנק.  החברה שמנפיקה את איגרת החוב מחזירה לנו את החוב במועד שנקבע מראש.

הנפקת איגרות חוב היא דרך נוספת בה יכולות חברות וגם הממשלה לגייס כסף מהציבור, בתהליך דומה לזה שבו אנו נוטלים הלוואה מהבנק.

אגרות חוב ממשלתיות

בבורסה ניתן לקנות גם איגרות חוב ממשלתיות – איגרות חוב שמנפיקה הממשלה  כדי להגדיל את הכנסותיה, לצמצם את הגירעון הממשלתי ולשפר את שירותיה לאזרח. הממשלה היא מנפיקת החוב הגדולה ביותר בבורסה.

אופציה

אופציה היא הסכם בין שני צדדים – רוכש ומוכר – המאפשר לרוכש לקנות מכותב האופציה, או למכור לו, נייר ערך ספציפי בתוך תקופה מסוימת, במחיר שהצדדים קבעו מראש.

בבורסה קיימים שני סוגים של אופציות: רכש (Call) ומכר (Put).

באופציית רכש, הקונה משלם סכום כסף מסוים (פרמיה) תמורת האפשרות לרכוש מהמוכר (כותב האופציה) נייר ערך מסוים במחיר שנקבע מראש, בתוך תקופה מסוימת. הרוכש מקווה שמחיר המניה יעלה מעבר למחירה כיום בתוספת הפרמיה, כך שהוא ירוויח את ההפרש, ואילו המוכר מקווה שמחירה יהיה נמוך יותר, כך שהוא זה שירוויח את ההפרש.

באופציית מכר, קונה האופציה הוא זה שיכול למכור לכותב האופציה את נייר הערך ברשותו, גם כאן תמורת מחיר שנקבע מראש ובפרק זמן מסוים. כלומר, אם במהלך פרק הזמן שנקבע מחירו של נייר הערך צונח אל מתחת למחיר היעד בתוספת הפרמיה, קונה האופציה יכול לחייב את כותב האופציה לקנות אותו ממנו ולהרוויח את ההפרש.

ארביטראז

ארביטראז׳ היא הפעולה של רכישה ומכירה של אותו נכס פיננסי בשני שווקים שונים, לשם ניצול הפרשי מחירים זמניים.  

דוח כספי

דו”ח המתפרסם ע”י החברות הציבוריות אחת לשלושה חודשים (רבעוני). הדו”ח כולל סקירת מנהלים ונתונים כספיים על מצב החברה, כגון: מאזן, רווח והפסד, תזרים מזומנים.

חוזים עתידיים

חוזה עתידי הוא הסכם בין שני צדדים, לתקופה מוסכמת מראש. החוזה הוא סביב נכס בסיס הנסחר בבורסה, ומחירו בתום התקופה המוסכמת. אם בתום התקופה המחיר של נכס הבסיס גבוה יותר מהמחיר שננקב בחוזה, המוכר משלם לקונה את ההפרש; ואם המחיר נמוך יותר מאשר בחוזה, הקונה משלם למוכר את ההפרש.

שוק שורי ודובי
שוק שורי ושוק דובי

סוגי מדדים למסחר עצמאי בבורסה

מדד הוא נתון מספרי, המציג את מחירם הממוצע של ניירות ערך מקבוצה מסוימת. כאשר המדד עולה, המשקיעים באותה קבוצת ניירות ערך נהנים מעלייה בתשואה הממוצעת; וכאשר המדד יורד, אותם משקיעים יראו ירידה בתשואה.

בבורסה קיימים מדדים רבים המייצגים קבוצות שונות של ניירות ערך, לדוגמה:

מדד ת”א-35

משקף את רמת המחירים הממוצעת של 35 המניות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר בבורסה.

מדד ת”א-125

משקף את רמת המחירים הממוצעת של 125 המניות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר בבורסה.

מדד SME-60

משקף את רמת המחירים הממוצעת של 60 המניות בעלות שווי  החזקות הציבור הגבוה ביותר שאינן כלולות במדד ת”א-125.

מדדי תל-בונד

עוקבים אחר רמת המחירים הממוצעת של איגרות חוב קונצרניות (תאגידיות).

רחוב וול סטריט
רחוב וול סטריט בארצות הברית (freepik)

חברה דואלית

חברה שמניותיה נסחרת במקביל בשתי בורסות, למשל: בתל-אביב ובסין , או בתל אביב וארה”ב  לרישום הכפול, הן בישראל והן בחו”ל, יתרונות רבים עבור החברה ועבור המשקיעים: הוא מאפשר לחברות ישראליות ליהנות גם ממסחר בחו”ל, ומספק למשקיעים בישראל הזדמנות לרכוש ניירות ערך של חברות ישראליות הנסחרות גם בחו”ל.

שוק שורי

כאשר מדברים על שוק שורי אנחנו יכולים להסיק שמתבצעת מגמת עלייה מתמשכת של עלייה במחירי המניות , ואמון של הציבור והמשקיעים וצמיחה של חברות.

שוק דובי

זה מצב שבו יש ירידה שלא חולפת כלומר חלה ירידה של 25 אחוז ומעלה מנקודת השיא. בירידה כזאת ניתן להסיק שיש ירידה במחירי המניות ובאמון הציבור והמשקיעים בחברות .

שלבי מסחר בבורסה למסחר עצמאי בבורסה

שלב טרום פתיחה

במהלך שלב זה מזרימים הבנקים והברוקרים למחשב הבורסה בת”א את פקודות הקנייה והמכירה שהתקבלו מהציבור. שלב זה נמשך מ-09:30 ועד לפתיחה.בשלב הטרום פתיחה אפשר להכניס הוראות אשר נמוכות מכמות המינימום לשלב הרציף.

שלב פתיחה

ניתנות הוראות (קנייה או מכירה) טרם הפתיחה, שקלול המחירים כפוף להנחיות נוספות קובעות את שער הפתיחה של מניה. מאה המניות הגדולות מתחילות להיסחר ב- 09:45 לערך, ב- 10:15 יתר המניות ואיגרות חוב ב- 9:30. השינוי במחיר המניות ביחס למחיר הסגירה מיום המסחר הקודם מוגבל.

שלב המסחר

שלב זה מכונה שלב הרצף מתחילת המסחר, מסתיים ב- 17:15 לערך ובימי ראשון שעה קודם לכן. המסחר בשלב זה מתבצע בין קונה אנונימי אחד למוכר אנונימי אחר. לכל עסקה יש מחיר משלה והמסחר הוא בו זמני בכל ניירות הערך.

שלב טרום הנעילה

השינוי משלב המסחר הוא שבלשב טרום הנעילה, אין ביצוע עסקאות, אלה יש רישום של שערים תיאורטי ומחזור תיאורטי שהיו נקבעים אילו היו מתבצעות בפועל עסקאות.   

שלב זה אורך 8-14 דק’ בסוף יום המסחר.

שלב נעילה

בשלב זה מבוצעות הפקודות שהוגשו בשער הנעילה כאשר העדיפות היא לפי הגבלת השער (עדיפות ראשונה) וזמן קבלת הפקודה (עדיפות שנייה).

מחושב כמפגש בין ההיצע והביקוש בו מושג המחזור הגדול ביותר.

מחושב רנדומאלי החל משעה 17:25 ועד 17:30 וביום ראשון משעה 16:25-16:30.

סיכום

לפני שאתם מתחילים להשקיע חשוב לעבור על מושגי בסיס  ולצבור ידע מקצועי אשר ישרת אתכם כאשר אתם מתחילים לסחור .

תגיות

אהבתם את הכתבה? שתפו

כתבות אחרונות

בינה מלאכותית ו-AI

חדשות רכב

מודעה