לוגו מגזין הפיננסי
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

קרדנו – Cardano (ADA)

תגיות
מדריך קרדנו תמונה ראשית

קרדנו (Cardano / ADA) הוא מטבע דיגיטלי אשר ניתן להשתמש בו למטרות אחסון ערך או פעולות של שליחת וקבלת כספים בעמלה מינימלית. בדומה לשאר המטבעות הדיגיטליים, מטבע קרדנו הנו מטבע המבוסס על טכנולוגיית הבלוקצ׳יין המכונה Cardano Blockchain. באמצעות טכנולוגיה זו ניתן להשתמש בבניית חוזים חכמים ובכך ליצור יישומים מגוונים ומבוזרים ברחבי הרשת, בואו נלמד עוד על המטבע ADA ועל הבלוקצ׳יין של קרדנו.

קרדנו מידע
שם המטבע קרדנו (Cardano)
סימן ADA
תאריך ההקמה 2017
מקום ברשימת קוין מרקט 7
פרוטוקול Proof-of-Stake (הוכחת החזקה)
מטרתו פלטפורמה לפיתוח יישומים מבוזרים
מייסד צ’ארלס הוסקינסון
אתר אינטרנט https://cardano.org
גבול מטבעות מרבי 45,000,000,000 ADA

מה זה ADA של קרנדו?

ADA הוא המטבע הקריפטו המקומי של פלטפורמת קרדנו אסימוני ADA מתדלקים את פלטפורמת קרדנו בדומה לאסימוני ETH המתדלקים את פלטפורמת את׳ריום. הם למעשה משמשים לתשלום עמלות עסקאות והם מוחזקים על ידי מאמתים שרוצים לעזור לשמור על האבטחה והיציבות של הרשת. פיתוח קרדנו מגיע בעיקר מ-3 גופים שעובדים ומשקיעים על פיתוחו – IOHK, The Cardano Foundation ו-Emurgo.

צוות הפיתוח של קרדנו

מי זו Cardano Foundation?

״קרן קרדנו״(Cardano Foundation) היא אחת משלוש הגופים המרכזיים שעומדים מאחורי הפרויקט של Cardano, פלטפורמת בלוקצ’יין. קרן קרדנו אחראית בין השאר, להקדמת החינוך, ההגברה לתודעה וההכשרה בנוגע לטכנולוגיית בלוקצ’יין ולהנחיית הפרויקט באופן אסטרטגי לשימוש הנרחב. היא גם משמשת כגוף רגולטורי של הפרויקט ומספקת תמיכה לקהילה ועוזרת בהתקנה ובקידום של הנושא המשפטי והחוקי של הפרויקט.

מי זו IOHK?

IOHK (היום ידועה גם כ-IO Global) היא חברה לפיתוח טכנולוגיות בלוקצ’יין המתמחה בפרויקטים אקדמיים ובמחקר, והיא אחראית לפיתוח הפלטפורמה של Cardano. החברה הוקמה ב-2015 על ידי צ’ארלס הושקינסון וג’רמי ווד.

IOHK מתמקדת במחקר ופיתוח מתקדם של טכנולוגיות בלוקצ’יין, עם דגש על יציבות, אבטחה ושקיפות. החברה פיתחה את הפרוטוקול של Cardano וממשיכה להוביל את הפיתוח והשיפורים של הפלטפורמה.

מי זו Emurgo?

EMURGO היא היחידה העסקית של האקוסיסטם של Cardano. היא אחראית לשילוב טכנולוגיית הבלוקצ’יין של Cardano בפתרונות עסקיים, ליצירת שותפויות עסקיות ולהקניית פתרונות בלוקצ׳יין לשווקים חדשים.

EMURGO עובדת במקביל עם IOHK, שאחראית לפיתוח הטכנולוגיה, ועם ה-Cardano Foundation, שאחראית להובלה אסטרטגית ולתמיכה בקהילה. המטרה המשולבת של שלושת הגופים האלו היא להביא את Cardano להיות המטבע הקריפטוגרפי והפלטפורמה המרכזית בעולם.

מה צופן העתיד של ADA?

ובכן, ADA עתיד לשמש גם כאסימון ממשל המאפשר למחזיקים להצביע ולעדכן על שינויים ושדרוגים לפלטפורמת Cardano.

מה הרעיון העומד מאחורי קרדנו?

המטרה של קרדנו היא להיות פלטפורמת הבלוקצ’יין העמידה והבטוחה ביותר מבחינה סביבתית. מהי הוכחת עבודה בה פועל קרדנו? רשתות קריפטו מבוזרות צריכות לוודא שאף אחד לא יוציא את אותו הכסף פעמיים בלי רשות מרכזית כמו ויזה או PayPal באמצע. כדי להשיג זאת הם משתמשים ב”מנגנון קונצנזוס”. מנגנון הקונצנזוס הקריפטו המקורי נקרא הוכחת עבודה, שזכה לראשונה לפופולאריות על ידיי כריית ביטקוין.

כיצד פועל תהליך הבלוקצ׳יין של קרדנו?

ה-Cardano blockchain מורכב משני מרכיבי ליבה עיקריים. שכבת ה-Cardano Settlement Layer הפועלת כיחידת חשבון והיא המקום שבו בעלי אסימון יכולים לשלוח ולקבל מטבעות קרדנו באופן מיידי עם עמלות עסקה מינימליות. שכבת ה-Cardano Computational Layer היא קבוצה של פרוטוקולים, המהווה למעשה את עמוד השדרה של הבלוקצ’יין, ועוזרת להפעיל חוזים חכמים, להבטיח אבטחה ותאימות, ולאפשר פונקציונליות מתקדמת אחרת. קוד הקוד הפתוח של Cardano נכתב באמצעות Haskell, שפת תכנות מוכרת ומאובטחת אוניברסלית.

מי עומד מאחורי מטבע קרדנו?

צ׳רלס הוסקינסונס מייסדה של קרדנו
צ׳רלס הוסקינסונס מייסדה של קרדנו

בימיו הראשונים של Ethereum, אחד ממייסדיה, צ’ארלס הוסקינסון ראה את הצורך בבלוקצ’יין סטנדרטי למדי אשר ניתן להרחבה לשימושים נוספים. באמצעות הרקע המתמטי שלו, הוסקינסון החל לחשוב על דרכים מדעיות וחכמות יותר לבנות בלוקצ’יין. במהלך תקופה זו, הוסקינסון התחבר לג’רמי ווד, עמית לעבודה לשעבר ב-Ethereum, שחיפש גם הוא ליצור פלטפורמת בלוקצ’יין טובה יותר עם חוזים חכמים. השניים החלו לייצור יחדיו את Cardano כתוצאה מכך.

האם קרדנו נחשב ליותר טוב מאשר מהאת׳ריום?

בגדול, גם לקרדנו וגם לאתריום יש מטרות ושאיפות דומות בכך שכל אחת מהן רוצה להיות פלטפורמת הבלוקצ’יין המבוזרת העיקרית בעולם לבניית כלים ופרוטוקולים חדשים. כאשר שהוסקינסון עזב את את׳ריום, הוא זיהה את הצורך בסוג אחר של בלוקצ’יין שיהיה ניתן להרחבה ומאובטח באופן מיידי, שני דברים שחשש שאת׳ריום לעולם לא יהיו.
למרות שאת׳ריום נכון לכתיבת שורות אלו הוא בערך פי עשרה מגודלו של קרדנו בשווי שוק, לפרויקט של קרדנו ישנה נקודת התחלה משמעותית וצפויה לה הצלחה רבה.

יתרונות וחסרונות של קרדנו

יתרונות:

  1. מחקר מבוסס: Cardano מתהדרת בכך שהיא מסתמכת על מחקר אקדמאי וגישה פיתוח המבוססת על הוכחה פורמלית.
  2. ביטחון: היא משתמשת באלגוריתם הגנה חדשני – Ouroboros, המציע ביטחון שווה ל-PoW בצריכת אנרגיה נמוכה יותר.
  3. פיתוח קהילתי: הפרויקט עובד לכיוון העברת השליטה אל הקהילה, מה שיוצר מערך דמוקרטי יותר להגבלת המרכזיות.
  4. התרחבות: Cardano מציעה את האפשרות להתרחבות לאנשי קשר מרובים, מה שיכול להעניק לה יכולת להתמודד עם נפחי עסקה גבוהים.
  5. פרטיות ושקיפות: המטבע מציע מאזן בין שמירה על פרטיות המשתמשים ובין שמירה על הגבלות רגולטוריות.

חסרונות:

  1. התקנה איטית: לעיתים קרובות Cardano מדווחת על התקדמות איטית בהשוואה לפרויקטים אחרים.
  2. התמקדות במחקר: בזמן שההתמקדות במחקר היא יתרון, היא גם מובילה לביקורת שהפרויקט מתמקד יותר בתיאוריה מאשר ביישום המעשי.
  3. תחרות: ישנם פרויקטים רבים בתחום הקריפטו שמציעים פתרונות דומים או חדשניים, כמו Ethereum וPolkadot.
  4. מעורבות צעירה בשוק: בזמן שCardano הוא פלטפורמה עם המון פוטנציאל, היא עדיין צריכה להוכיח את עצמה בשוק הרחב בהשוואה לפלטפורמות אחרות שכבר זכו להסכמה רחבה.

כיצד פועלים האסימונים של מטבעות הקרדנו?

ב-1 במרץ 2021, ה-Cardano blockchain הציג את היכולת ליצור אסימונים מקוריים. כמו אסימוני האת׳ריום שיכולים לכלול דברים כמו NFTs או stablecoins כשדוגמת USD Coin – ניתן ליצור ולהפיץ נכסים מקוריים של קרדנו בבלוקצ׳יין והם מסוגלים ליצור אינטראקציה עם חוזים חכמים.

בניגוד לאסימונים מבוססי אתר׳יום, האסימונים המקוריים של קרדנו אינם באמת נוצרים באמצעות חוזה חכם. הדבר למעשה מסמל שהאסימונים הללו הם מאובטחים יותר ואפילו יכולים להפחית את העמלות הקשורות לעסקאות השונות הנעשות ברשת.

מעוניינים לדעת עוד על מטבעות דיגיטליים וכל הקשור לעולמות הפיננסיים?
בקרו אותנו ברשתות החברתיות 🙂

INSTAGRAM

FACEBOOK

תגיות

אהבתם את הכתבה? שתפו

CBD עוזר לכלב שלך במגוון דרכים

כתבות אחרונות

בינה מלאכותית ו-AI

חדשות רכב

מודעה